Nic nie czyni człowieka bardziej wolnym niż radość. Radość wyzwala umysł i napełnia go spokojem
Nachman z Bracławia
Ktoś, kto nie widzi, kiedy trzeba, a kiedy nie trzeba poszukiwać dowodu - to ktoś nie wychowany ("Metafizyka", IV, 1006a i nast.)
Arystoteles
Gdy ktoś chętnie maszeruje w szeregu, to już zasługuje na moją pogardę, bo tylko przez przeoczenie zachował mózg - całkowicie wystarczyłby takiemu człowiekowi szpik kostny
Albert Einstein
Ani jedna osoba, ani pewna liczba osób nie ma prawa powiedzieć innej dojrzałej ludzkiej istocie, że nie wolno jej robić z sobą dla swego własnego dobra, co jej się żywnie podoba ("O wolności")
John Stuart Mill
Wszyscy chcą naszego dobra. Nie dajcie go sobie zabrać.
Stanisław Jerzy Lec
Ludzie, którzy piszą wiele książek, dowodzą w ten sposób, że nie mają nic do powiedzenia
Martin Heidegger
Przebaczenie znaczy zwykle po prostu zapomnienie (…). Zamiast być cnotą, graniczy z bezbożnym, pozbawionym szacunku zaniedbaniem. Bogowie wybaczają niewiele i tylko z rzadka (…). Bogowie chcą być pamiętani; oni nie proszą o wybaczenie za zamęt i spustoszenie, jakie wywołują; chcą, żeby wywoływane przez nich zamęt i spustoszenie były pamiętane (…). Ciągłość przekleństwa, żalu i urazy zachowuje i utrwala w świadomości wartość przodków, wrogów i przyjaciół (…). Przebaczenie wymazuje to wszystko i tym samym unieważnia historię. A wtedy człowiek zaczyna niczym małe dziecko, tabula rasa, nie dysponując żadną wiedzą na temat natury człowieka, głębi duszy, na temat bogów
James Hillman
Ty miłych udręk umysłom przysparzasz zdrętwiałym (...) ty zawiedzionym nadzieję przywracasz, ty biedakowi przyprawiasz rogi, że za nic ma królów groźby, za nic oręż złowrogi (apostrofa do wina)
Horacy
czy bogowie lubią to, co zbożne dlatego, że ono jest zbożne, czy też ono jest dlatego zbożne, że je bogowie lubią
Sokrates (Eutyfron)
Rok
26-10-2019
10:00-11:15prof. Paweł Janiszewski (IH UW)Polityka w starożytnym Rzymie: Rzym, jego ustrój i mechanizmy ekspansji imperialnej
11:30-12:45dr hab. Jakub Kloc-Konkołowicz (IF UW)Hegel - fakty i mity
13:15-14:30dr Wojciech Wrotkowski (IFiS PAN)Co i dlaczego zapewniło Heraklitowi z Efezu „wiecznotrwałą sławę u śmiertelników”? cz. I.
16-11-2019
10:00-11:15prof. Paweł Janiszewski (IH UW)Polityka w starożytnym Rzymie: Od Republiki do Cesarstwa
11:30-12:45dr hab. Tadeusz Bartoś, prof AHZ genealogii poczucia winy
13:15-14:30dr Wojciech Wrotkowski (IFiS PAN)Co i dlaczego zapewniło Heraklitowi z Efezu „wiecznotrwałą sławę u śmiertelników”? cz. II.
14-12-2019
10:00-11:15prof. Paweł Janiszewski (IH UW)Polityka w starożytnym Rzymie: Czym jest cezaryzm?
11:30-12:45dr Paweł Boguszewski (Instytut Nenckiego)Mózg i czas
13:15-14:30dr hab. prof. UW Cyprian MielczarskiStarożytni sofiści i ich oddziaływanie w historii.
18-01-2020
10:00-11:15prof. Paweł Janiszewski (IH UW)Polityka w starożytnym Rzymie: Zarząd Imperium
11:30-12:45prof. Dorota Zygmuntowicz (IFiS PAN)Dlaczego powinniśmy czytać "Prawa" Platona
13:15-14:30dr hab. Jakub Kloc-Konkołowicz (IF UW)Hegel o nawykach
15-02-2020
10:00-11:15prof. Paweł Janiszewski (IH UW)Polityka w starożytnym Rzymie: Rytuały władzy cesarskiej: do proklamacji do deifikacji
11:30-12:45dr hab. Jerzy Sojka (CHAT)Teologiczne podstawy wittenberskiej Reformacji, czyli co i dlaczego w XVI w. zmienił wittenberski protestantyzm
13:15-14:30prof. hab. Krystyna Stebnicka (Inst. Hist. UW)Rola kobiet w świecie pogańskim
07-03-2020
10:00-11:15dr Sebastian Duda (Laboratorium Więzi)Modernizm katolicki w XX wieku
11:30-13:15dr hab. Jerzy Sojka (CHAT)Postrzeganie Reformacji wittenberskiej - od "Germańskiego Herkulesa" po jubileusz doby globalizacji
13:15-14:30prof. hab. Krystyna Stebnicka (Inst. Hist. UW)Rola kobiet w świecie wczesno-chrześcijańskim
04-04-2020
10:00-11:15dr Sebastian Duda (Laboratorium Więzi) Potępienie modernizmu katolickiego i jego konsekwencje
11:30-12:45dr hab. Jerzy Sojka (CHAT)Oświecenie w teologii i co dalej, czyli protestanckie reakcje na nowoczesność
13:15-14:30prof. hab. Krystyna Stebnicka (Inst. Hist. UW)Rola kobiet w świecie żydowskim w starożytności
16-05-2020
10:00-11:15dr Sebastian Duda (Laboratorium Więzi)Magisterium i myśl katolicka po potępieniu modernizmu
11:30-12:45Dr Piotr Ashiwin-Siejkowski (King s College London)O pewnych niedoskonałościach w obrazie Jezusa, cz. I
13:00-14:15Dr Piotr Ashiwin-Siejkowski (King s College London)O pewnych niedoskonałościach w obrazie Jezusa, cz. II