Nic nie czyni człowieka bardziej wolnym niż radość. Radość wyzwala umysł i napełnia go spokojem
Nachman z Bracławia
Ktoś, kto nie widzi, kiedy trzeba, a kiedy nie trzeba poszukiwać dowodu - to ktoś nie wychowany ("Metafizyka", IV, 1006a i nast.)
Arystoteles
Gdy ktoś chętnie maszeruje w szeregu, to już zasługuje na moją pogardę, bo tylko przez przeoczenie zachował mózg - całkowicie wystarczyłby takiemu człowiekowi szpik kostny
Albert Einstein
Ani jedna osoba, ani pewna liczba osób nie ma prawa powiedzieć innej dojrzałej ludzkiej istocie, że nie wolno jej robić z sobą dla swego własnego dobra, co jej się żywnie podoba ("O wolności")
John Stuart Mill
Wszyscy chcą naszego dobra. Nie dajcie go sobie zabrać.
Stanisław Jerzy Lec
Ludzie, którzy piszą wiele książek, dowodzą w ten sposób, że nie mają nic do powiedzenia
Martin Heidegger
Przebaczenie znaczy zwykle po prostu zapomnienie (…). Zamiast być cnotą, graniczy z bezbożnym, pozbawionym szacunku zaniedbaniem. Bogowie wybaczają niewiele i tylko z rzadka (…). Bogowie chcą być pamiętani; oni nie proszą o wybaczenie za zamęt i spustoszenie, jakie wywołują; chcą, żeby wywoływane przez nich zamęt i spustoszenie były pamiętane (…). Ciągłość przekleństwa, żalu i urazy zachowuje i utrwala w świadomości wartość przodków, wrogów i przyjaciół (…). Przebaczenie wymazuje to wszystko i tym samym unieważnia historię. A wtedy człowiek zaczyna niczym małe dziecko, tabula rasa, nie dysponując żadną wiedzą na temat natury człowieka, głębi duszy, na temat bogów
James Hillman
Ty miłych udręk umysłom przysparzasz zdrętwiałym (...) ty zawiedzionym nadzieję przywracasz, ty biedakowi przyprawiasz rogi, że za nic ma królów groźby, za nic oręż złowrogi (apostrofa do wina)
Horacy
czy bogowie lubią to, co zbożne dlatego, że ono jest zbożne, czy też ono jest dlatego zbożne, że je bogowie lubią
Sokrates (Eutyfron)

Kilka słów o programie wykładów 

 

We wrześniu rozpoczynamy zapisy na wykłady w roku akademickim 2017-2018. Wątkiem wiodący zajęć będzie Koniec, likwidacja, upadek religii klasycznych. W późnym antyku, w starożytnym Rzymie, chrześcijaństwo zdobywa władzę. Staje się religiją oficjalną Cesarstwa. Oznacza to likwidację starych kultów, zanik klasycznych religii. Prof. Ewa Wipszycka-Bravo opowie o tym w kontekście ruchów religijnych w IV i V wieku w Egipcie. Prof. Paweł Janiszewski będzie kontynuował te rozważania, opisując między innymi wydarzenia dotyczące słynnej aleksandryjskiej filozofki Hypatii, aż do zamknięcia akademii Platońskiej w Atenach w 525 roku przez chrześcijańskiego Cesarza. Koniec religii tradycyjnych, likwidacja ich przez zwycięskie chrześcijaństwo to także historia początków polskiego państwa. Na ten temat wysłuchamy wykładu prof. Jacka Banaszkiewicza z Instytutu Historycznego PAN. Non omnis moriar, to przysłowie pasuje także do losów tradycyjnych wierzeń na terytoriach polskich. Opisują ciągłość praktyk magicznych, leczniczych współcześni antropologowie kultury. Znaczące badania na ten temat prowadził między innymi prof. Ludwik Stomma. Liczymy, że uda nam się zaprosić go na wykłady w nowym roku akademickim. 

 

Obok historii jest u nas miejsce na teologię. Interesuje nas współczesna myśl teologiczna. Kontynuował będzie swoje cieszące się olbrzymim zainteresowaniem wykłady dr Sebastian Duda z Laboratorium Więzi. Słuchacze naszego Studium mają przyjemność już od kilku lat uczestniczyć w wykładach prof. Pawła Pieniążka z Uniwersytetu Łódzkiego na temat Fryderyka Nietzschego. Tym razem tematem będzie francuska recepcja Nietzschego. Ten wybitny filozof oddziaływał silnie w drugiej polowie XX wieku na najważniejszych filozofów francuskich. Trzeba się temu uważnie przyjrzeć. Pozwoli nam to lepiej zrozumieć francuską filozofię i szerzej, francuską kulturę XX wieku.

 

Są takie nurty filozofii, które rzadko pojawiają się w naszym programie. Postanowiliśmy nadrobić te braki, otwierając nowy cykl wykładów zatytułowany Wielkie postaci filozofii. Dr hab. Sebastian Kołodziejczyk z Instytutu Filozofii UJ zarysuje nam znaczenie dla brytyjskiej filozofii analitycznej Ludwika Wittgensteina. Genetyka to jedna z najbardziej rozwiajających się dyscyplin nauk przyrodniczych. Czy rozszyfrowanie całego kodu genetycznego oznacza całkowiete rozszyfrowanie, i możliwość całkowitego programowania ludzkiego organizmu, jakby była maszyną. Na ten temat wysłuchamy wykładu dra Pawła Boguszewskiego z Instytutu Nenckiego w Warszawie. Nasz częsty gość prof. Marek Węcowski wydał kilka lat temu w wydawnictwie oksfordzkim książkę o winie w kulturze greckiej. Teraz na ten temat będzie mówił u nas. Jak wiadomo bowiem in vino veritas

Szczegółowy program wykładów można znaleźć w zakładce  WYKŁADY.

 

Seminaria filozoficzne

 

W nowym roku akademickim planujemy dwa cykle seminaryjne. Pierwszy to kontynuacja wspólnej lektury i dyskusji na temat dialogów Platona. W nowym roku akademickim po podsumowaniu dotychczasowej pracy czytać będziemy 9 i 10 księgę Państwa, a następnie ostatni dialog Platona - Prawa. Tematyka tych tekstów krąży dokoła problemów budowy sprawiedliwego społeczeństwa, dobrze urządzonego państwa. I warunku koniecznego dobrego państwa - wychowania i edukacji młodzieży. Głębia i bogactwo spostrzeżeń Platona staje się naszym udziałem podczas wspólnej lektury i dyskusji nad tekstami. 

 

Drugi cykl seminaryjny będzie wspólną lekturą głównego dzieła Martina Heideggera Bycie i czas. Uważany za niejasnego, autor, podczas wspólnej lektury staje się przystępny. Nie możemy dotrzeć i zrozumieć wielkości myśliciela bez systematycznej lektury jego tekstów. Dopiero obcowanie z jego myślą pozwala uchwycić szerokość jego horyzontów, wnikliwość spostrzeżeń. Myśleć po Heideggerowsku oznacza ćwiczenie z hermeneutyki, ćwiczenie z tego, co znaczy rozumieć, z warunków tego, czym jest rozumiejące bycie w świecie. Trzeba nam zrozumieć, co znaczy rozumieć, by zacząć rozumieć. 

 

Obydwa seminaria prowadzi prof. Tadeusz Bartoś. Zajęcia co dwa tygodnie, na zmianę, zawsze we wtorki o g. 19.00 w Centrum Łowicka. Zapisy rozpoczynamy we wrześniu. W zakładce Zapisy należy zaznaczyć chęć udziału w odpowiednio w dwóch seminariach, lub w jednym z wybranych. Pierwsze spotkanie 17 października, seminarium platońskie. Szczegóły omówimy na pierwszych wykładach WSFT, 14 października.