Nic nie czyni człowieka bardziej wolnym niż radość. Radość wyzwala umysł i napełnia go spokojem
Nachman z Bracławia
Ktoś, kto nie widzi, kiedy trzeba, a kiedy nie trzeba poszukiwać dowodu - to ktoś nie wychowany ("Metafizyka", IV, 1006a i nast.)
Arystoteles
Gdy ktoś chętnie maszeruje w szeregu, to już zasługuje na moją pogardę, bo tylko przez przeoczenie zachował mózg - całkowicie wystarczyłby takiemu człowiekowi szpik kostny
Albert Einstein
Ani jedna osoba, ani pewna liczba osób nie ma prawa powiedzieć innej dojrzałej ludzkiej istocie, że nie wolno jej robić z sobą dla swego własnego dobra, co jej się żywnie podoba ("O wolności")
John Stuart Mill
Wszyscy chcą naszego dobra. Nie dajcie go sobie zabrać.
Stanisław Jerzy Lec
Ludzie, którzy piszą wiele książek, dowodzą w ten sposób, że nie mają nic do powiedzenia
Martin Heidegger
Przebaczenie znaczy zwykle po prostu zapomnienie (…). Zamiast być cnotą, graniczy z bezbożnym, pozbawionym szacunku zaniedbaniem. Bogowie wybaczają niewiele i tylko z rzadka (…). Bogowie chcą być pamiętani; oni nie proszą o wybaczenie za zamęt i spustoszenie, jakie wywołują; chcą, żeby wywoływane przez nich zamęt i spustoszenie były pamiętane (…). Ciągłość przekleństwa, żalu i urazy zachowuje i utrwala w świadomości wartość przodków, wrogów i przyjaciół (…). Przebaczenie wymazuje to wszystko i tym samym unieważnia historię. A wtedy człowiek zaczyna niczym małe dziecko, tabula rasa, nie dysponując żadną wiedzą na temat natury człowieka, głębi duszy, na temat bogów
James Hillman
Ty miłych udręk umysłom przysparzasz zdrętwiałym (...) ty zawiedzionym nadzieję przywracasz, ty biedakowi przyprawiasz rogi, że za nic ma królów groźby, za nic oręż złowrogi (apostrofa do wina)
Horacy
czy bogowie lubią to, co zbożne dlatego, że ono jest zbożne, czy też ono jest dlatego zbożne, że je bogowie lubią
Sokrates (Eutyfron)

27 kwietnia, czwartek g. 19.00, Centrum Łowicka, ul. Łowicka 21. Kolejnym gościem Tomasza Stawiszyńskiego będzie prof. Zbigniew Mikołejko, filozof z Instytutu Filozofii PAN. Zapraszamy

Od wielu lat był naszym gościem, słuchaliśmy jego wykładów zawsze z zapartym tchem. Będzie nam go brakowalo. Pozostały już tylko jego teksty, nagrania, choćby zapis debaty Duchowa kondycja Polaków, tutaj

Warszawskie Studium Filozofii i Teologii prowadzi cykl debat zatytułowany Duchowa kondycja Polaków. Rozmówcami Tomasza Stawiszyńskiego (TOK FM) i Tadeusza Bartosia (AH), są autorzy książek z ostatnich lat poruszających problematykę polskości, tożsamości narodowej, patriotyzmu itp.

 

 

 

 

 

Nagrania debat z roku akademickiego 2016-17

3 października, Agata Bielik-Robson (nagranie)

14 listopada, Jan Sowa (nagranie)

15 grudnia, Joanna Tokarska-Bakir (nagranie)

19 stycznia, Oleg Leszczak (nagranie)

17 lutego, Róża Thun (nagranie

10 marca, Krystyna Stebnicka (nagranie

Nagrania debat z roku akademickiego 2015-2016

23 października, Jan A. Kłoczowski OP (nagranie)

20 listopada 2015, prof. Jerzy Vetulani (nagranie)

14 grudnia 2015, prof. Andrzej Leder (nagranie)

22 stycznia 2016, prof. Przemysław Czapliński (nagranie)

11 lutego 2016, dr hab. Piotr Augustyniak (nagranie)

10 marca 2016, prof. Stanisław Obirek (nagranie)

21 kwietnia 2016, prof. Wojeciech Burszta (nagranie)

 

Omówienie cyklu debat z roku akademickiego 2015-2016

Ostatnie kilka lat w dyskusjach publicznych, tytułach publikowanych książek, przywołują nierzadko powracający temat - pytanie o tożsamość Polaka. Chcielibyśmy wziąć udział w tej mini-narodowej debacie. Wprost pojawiają się głosy, że boimy się utracić tożsamość, i choćby dlatego nie chcemy napływu cudzoziemców. Czy rzeczywiście tak niepewnie i źle czujemy się w skórze Polaka? Tożsamość, samoświadomość, to elementy duchowej kondycji.

Tak też zatytułowaliśmy cykl naszych spotkań: „O duchowej kondycji Polaków”. Spotkania odbywać będą się raz w miesiącu. Współorganizatorem jest Centrum Łowicka.  Pytania zaproszonym gościom zadają Tomasz Stawiszyński (Radio RDC) i Tadeusz Bartoś (Akademia Humanistyczna).

Zaprosiliśmy gości, którzy w tych kwestiach wypowiadali się publicznie w ostatnich latach, pisali książki, lub też po prostu mają coś do powiedzenia. W pierwszym semestrze zaplanowaliśmy cztery spotkania.

Prof. Jan A. Kłoczowski, dominikanin, wydał ostatnio swoją "Autobiografię", która jest dobrym wprowadzeniem w temat.

Prof. Jerzy Vetulani opublikował dwa wywiady-rzeki ("Bez ograniczeń""Mózg i błazen"), jest tam wiele ciekawych wątków wartych poruszenia.

Z prof. Andrzejem Lederem (IFiS PAN) rozmawiać będziemy na temat jego głośnej książki „Prześniona rewolucja”, która w nowym świetle stawia problem awansu społecznego znaczącej części populacji Polaków w okresie PRL.

Prof. Przemysław Czapliński tematyką polskości zajmuje się od lat. Warto zwrócić uwagę na trzy jego książki: „Nowoczesność i sarmatyzm” (red), „Resztki nowoczesności”„Polska do wymiany”.

***

Inspieracją do dyskusji będą znane słowa Norwida, zapisane w liście do Michaliny Dziekońskiej (1862): "Gdyby Ojczyzna nasza była tak dzielnym społeczeństwem we wszystkich człowieka obowiązkach, jak znakomitym jest narodem we wszystkich Polaka poczuciach, tedy bylibyśmy na nogach dwóch, osoby całe i poważne - monumentalnie znakomite. Ale tak, jak dziś jest, to Polak jest olbrzym, a człowiek w Polaku jest karzeł - i jesteśmy karykatury, i jesteśmy tragiczna nicość i śmiech olbrzymi ... Słońce nad Polakiem wstawa, ale zasłania swe oczy nad człowiekiem...".

Było kiedyś wiele dyskusji o wadach narodowych Polaków. To trudny temat, łatwo przeradza się w proste narzekanie, uproszczenia, generalizacje. Mieliśmy też do tego pewien dystans, jak w tym dowcipie, że w piekle Polaków nie potrzeba diabłów, bo sami siebie będą pilnować, żeby nikt z kotła nie wszedł. Jak o tym rozmawiać? Przyświeca nam raczej ideał zrozumienia, aniżeli narzekania.

 

System.String[]System.String[]

Seminarium prowadzi prof. Tadeusz Bartoś. Ideą seminarium jest prześledzenie treści wszystkich dialogów Platona, od najwcześniejszych do ostatnich.  

***

Teksty każdy z uczestników seminarium czyta samodzielnie. Na spotkaniach dyskutujemy o tematyce, ustalamy co kto zrozumiał, szukamy logiki wywodu Platona, rozwoju jego myśli. Zatrzymujemy się też niekiedy i razem czytamy fragmenty bardziej zawiłe, wymagające omówienia szczegółowego.

Celem jest zapoznanie się bezpośrednie z całością spuścizny platońskiej, złożonością i bogactwem jego myśli, wymykającym się najlepszym nawet ujęciom podręcznikowym. Seminarium jest kontynuacją zajęć z poprzednich lat. Obecnie utknęliśmy w dialogu Państwo. Rozpoczniemy od VIII ksiegi. Przed nami późne teksty Platona, takie jak Teajtet, Parmenides, Sofista, Fileb, Prawa. Zapraszamy.

Spotykamy się co dwa tygodnie, w środy o g. 19.00. Pierwsze spotkanie 26 października. Miejsce: Centrum Łowicka, sala nr 24. Zapisy na wykłady i seminarium już rozpoczęte. Proszę wejść do zakładki zapisy i wypełnić formularz, zaznaczając udział w seminarium. Uczestnictwo w seminarium zarezerwowane jest tylko dla słuchaczy WSFT. Potwierdzenie przyjęcia otrzymają Państwo po dokonaniu wpłaty.

System.String[]System.String[]